Nationale Nederlanden heeft een besluit genomen over de incasso van premievorderingen voorzover deze niet onder de Pensioenwet vallen.
Nationale Nederlanden heeft geconstateerd dat het aantal verzekerden dat de premie voor hun verzekering te laat betaalt, sterk is gegroeid. En daar wil men dan dus wat aan doen.
De betalingstermijn in een verzekering staat vrijwel altijd op 30 dagen na de vervaldatum. Dus u moet binnen 30 dagen na de vervaldatum hebben betaald. Dat gebeurt steeds minder dus na 14 dagen gaat Nationale Nederlanden de cliënten waarschuwen, dat de premie binnen 16 dagen na die datum alsnog moet zijn betaald.
Na 30 dagen verzenden zij een bief aan de cliënt waarin staat dat de dekking is vervallen en dat de premie nu wordt verhoogd met incassokosten. Voor particulieren is dat 20 euro per vordering, voor zakelijke cliënten wordt dat 40 euro per vordering.
46 dagen na de vervaldatum (30+16) wordt de cliënt geïnformeerd dat als zij direct betalen dat dan overdracht aan een incassoburo (met veel hogere kosten) wordt voorkomen en dat de dekking dan weer van kracht wordt.
62 dagen na de vervaldatum van de premiebetaling, zal Nationale Nederlanden de incasso overdragen aan een extern incassobureau.
Het is dus zaak om tijdig te betalen want de incassokosten worden dus veel vlugger dan voorheen opgelegd. Als u de premie automatisch laat incasseren, dan is de kans dat het verkeerd gaat vele malen kleiner. Als het saldo niet toereikend is op het moment van de incasso, dan zal verzekeraar de premie opnieuw proberen te incasseren op een moment, kort na de eerste (vergeefse) maal.
Nationale Nederlanden is de eerste verzekeraar die tot implementatie van de Wet Incasso kosten overgaat. De verwachting is dat andere verzekeraars op korte termijn zullen volgen.
Wilt u uw verzekering op automatische incasso overzetten? Bel of mail me even. Het is zo geregeld.