Uit de miljoenennota blijkt dat er grote gevolgen kunnen worden verwacht als gevolg van de andere beoordeling van de “zuinige” auto’s. De Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, is van mening dat de lage bijtellingsregels voor auto’s die al dan niet geheel op elektriciteit rijden, niet meer terecht zijn. Eén van de redenen is dat hij van mening is dat de auto’s niet vaak genoeg alleen gebruik maken van de schone elektrische energie en daardoor dus meer CO2 uitstoot hebben dan vooraf was aangenomen.
Zoals gebruikelijk worden bestaande regelingen voor bestaande situaties niet aangepast, maar geëerbiedigd. Maar waar het probleem nu zit is dat de nieuwe regels wel eerder in kunnen gaan dan 1 januari 2016.
Indien u namelijk uw lease-auto total loss rijdt, en dan dus een nieuwe lease-overeenkomst aangaat, zult u wel geconfronteerd worden met de nieuwe bijtellingsregels.
Bij een op dit moment zeer populaire Mitsubishi Outlander PHEV, kan dit een jaarlijks bijtellingsnadeel van zeker € 12.000,- opleveren, terwijl het bij een Volvo XC90 al snel € 30.000,- kan worden. Dat zijn forse bedragen. Het is dan ook belangrijk om deze extra schade te verhalen op een aansprakelijke partij als het ongeval is veroorzaakt door een andere partij.